art-les - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Andrea Kingma-van Ommen - WaarBenJij.nu art-les - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Andrea Kingma-van Ommen - WaarBenJij.nu

art-les

Door: andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

09 November 2016 | Kenia, Sondu

Op het nyabondocentrum zijn er 2groepen van kinderen. De vocational training (Jongelui met een beperking in de leeftijd groep van 16tot 26) en de "kleintjes". Tot 16 jaar.
Tegenover het centrum zit de st.martin school. De bedoeling was dat ik daar ook bezig zou gaan. Maar het loopt altijd weer anders. De kinderen zouden in dec vrij krijgen van 1maand maar ze hebben ineens bedacht dat ze 2maanden krijgen. Er zijn alleen maar kinderen op de school die nog examen moeten doen.
Ook op het centrum zijn er al kinderen naar huis.  Maar de meesten blijven nog tot 18nov.
Dus ga ik alleen maar met de kids op het centrum aan de slag.
In de ochtend bereidt ik me voor met wat voorbeelden. Het papier is hier zo dun zodat ik 2 papiertjes in de hoeken aan elkaar plak. Heel werkje maar is ook ff lekker om me op wat anders te richten.
Dan om 14:00 ga ik met eens gedeelte van de kids aan de slag.
Papier wordt uitgedeeld en de rietjes en ik doe het voor.
Ach wat is het heerlijk te zien dat ze er allemaal voor gaan. Door deze opdracht kan ik goed zien wie wat kan. Er zijn wat kids bij die niet eens kunnen blazen.
Alles doen we voor.  Christa gaat zo af en toe terug naar de keuken om alvast wat macaroni te koken. De stroom valt regelmatig uit en helemaal wanneer het gaat regenen.
Ik help benedict. Hij is erg spastisch en kan niet blazen. Ik geef hem een kwast en hij leeft zich helemaal uit. Ik heb waterverfboxen van de ikea gehaald. Nou ze werken prima. Na het blazen met de rietjes maak ik tekeningen voor ze.  Van bloemen en vlinders. Ondanks dat Benedict bijna geen controle over z'n armen heeft, kleurt hij de vlinder heeel rustig in. Ik heb alle respect voor hem!!
Een jongen vraagt of hij ook een tekening mag. Ik zeg hem dat hij ook zelf er 1mag maken. Hij geeft aan dat hij nog nooit iets heeft getekent. Ik krijg een brok in mijn keel.  Hij is een jongen in een rolstoel en heeft de leeftijd van yorick. Ach wat een verschil. Yorick gaat sinds sept naar de cibap (school voor verbeelding) en is dagelijks bezig met ontwerpen tekenen.
Ik doe iedere stap voor hoe je een bloem moet maken , en hij doet me na. Geweldig trots is hij als hij 2bloemen heeft getekend.  Zelfs een juf schuift aan en begint ook bloemen te tekenen.
Hoe gaaf zou het zijn als ik de juffen hierin mee kan krijgen. En ik heb verf genoeg waar ze vast nog langer dan ik er ben  mee bezig kunnen zijn.
De 2e groep is wat kleiner en een juf in een rolstoel doet ook heerlijk mee.
Aan het eind van de middag hebben we een hele verzameling wn mogen we de muren ermee vol hangen.
Het was een geslaagde middag.

Naast het schilderen heb ik ook mijn oren en ogen open voor mensen die mijn hulp kunnen gebruiken.  Zo is er een meisje die geen goede krukken heeft.  En ze heeft een opleiding gedaan maar nog geen certificaat gekregen omdat ze gesponsord werd door een andere organisatie maar die stopte ermee. Ook de sponsors. Christa heeft nog de mensen aangeschreven die ermee stopten of ze over wilden gaan op bondokids.  Maar nee. Nu kan ze niet verder want zonder certificaat mag dat niet. Ik ga haar helpen met materiaal voor nieuwe krukken. En dat ze haar certificaat kan ophalen. Christa legt uit dat ze als tegenprestatie best iets mag doen.  Zo leren ze ook dat als ze ergens energie in steken het voor hun wat opleverd.
Als ik aan het eind van de middag nog bij de jongelui zit komt ook ruth me bedanken. Wycliff vraagt me :"An dre ja would you tell me a story?"
Tja wat moet ik dan vertellen.  Er komt een jongen bij ons zitten (eric) die ook tekent maar dan portretten.  Hij wil mijn kunst zien.
Net voor de reis heb ik heel veel foto's erafgehaald maar van de laatste workshops heb ik ze nog wel. Ik vertel eric en de rest (er zitten en staan wel 6om me heen) wat de ladies doen. Ik vertel ze van emoties hoofd en hart.
Hier in kenia is het net alsof ze nooit helemaal eerlijk zijn.  Ze zijn totaal niet direct. We hebben een heel interessant gesprek. En zo kom ik op een idee. Ze vinden de foto's helemaal geweldig. Vooral vinden ze kevin stoer met de baard. Is this your son? En celine en romy vinden ze prachtig. Sorry marnick en yorick jullie vonden ze niet zo interessant.  Alleen yorick dan omdat hij blauwe ogen heeft net als mij ;-)
Maar even terug op mijn idee; ik vraag ruth of ze me mee kan helpen met het schilderen.  Nou dat wil ze wel.
Dus donderdag middag om 14:00 gaan we  weer aan de slag.
Al met al weer een prachtige dag die ik met een skype sessie met thuis afsluit ....heerlijk.
Morgen staat een dag naar kisumu op de planning.  Van allerlei dingen,en de ticket naar Nairobi volgende week donderdag, moet geregeld worden.
Liefs andrea

  • 09 November 2016 - 18:51

    Mieke:

    Hi Andrea
    Geweldig wat je daar allemaal doet en het resultaat mag er zijn!
    Groeten, Mieke

  • 09 November 2016 - 22:29

    Wout & Eef:

    Helemaal Prachtig Andrea, en alles wat je doet is voor hen geweldig, het hoeft echt niet zo speciaal te zijn.
    want voor hen ben jij speciaal. groetjes

  • 10 November 2016 - 06:19

    Johan:

    Hoi Andrea,

    Ziet er gaaf uit! Geniet ervan!

    Groet Johan

  • 10 November 2016 - 09:06

    Kris:

    Wat leuk zeg dat je dit met ze hebt gedaan!

  • 11 November 2016 - 14:44

    Dirrianne:

    Ziet er goed uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Ik ben Andrea Kingma, getrouwd met mijn maatje Gerrit en heb 4 prachtige kinderen Kevin, Celine, Yorick en Romy. Ik ben moeder, klinisch chemisch analist in de isala Zwolle, dochter, zus, schoonzus, creatief, beelddenker, sportief, vrouwelijk met een tikkeltje stoerheid, en sinds 2011 kunstenaar.

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 23863

Voorgaande reizen:

02 November 2016 - 20 November 2016

Mijn reis naar kenia

Landen bezocht: