met 2voeten op de grond - Reisverslag uit Kisii, Kenia van Andrea Kingma-van Ommen - WaarBenJij.nu met 2voeten op de grond - Reisverslag uit Kisii, Kenia van Andrea Kingma-van Ommen - WaarBenJij.nu

met 2voeten op de grond

Door: andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

05 November 2016 | Kenia, Kisii

Vervolg dag 1

Donderdag 3 nov 17:00.
Nadat we ons verfrist hadden werden we door maureen geleid naar hun huisje. Op de heuvel liep een paadje wat behoorlijk glibberig was vanwege de regen. Door de bomen kon je over de vallei kijken naar de andere heuvel. Prachtig groene bebossing en veel met witte huisje  (zo leek het). En dan zien we hun huisje. Gedeeltelijk op palen. We worden weer op z'n keniaans begroet met de handshake en knuffel. Ik begin het aardig te leren. We gaan het huisje binnen. Helemaal van leem opgetrokken muren. Pikke donker. Het staat helemaal vol met stoelen en tafels. Er is net plek om rond de tafel te lopen. Ik tel zo'n 12zitplekken maar christa verteld dat het zo volgebouwd is omdat er altijd mensen aan kunnen schuiven.
Er hangt een solar lamp die christa eerder aan hun heeft gegeven.  We bekijken buiten hun tuin. We volgen de heuvel af en ontdekken dat ze heel veel grond hebben. Er staat mais, bananen boom, avocado boom. Een groot veld met thee. Maureen legt uit wat van hun is en wat van hun oom. Allemaal familie leeft bij elkaar en heeft z'n eigen stuk grond.
We gaan weer naar boven coor het avond eten. Inmiddels is een tante aangeschoven en wen leraar van maureen. We eten traditioneel Keniaans eten. Rijst en aardappels en chapati (soort pannekoek) wat koolsalade en ik moet .....proeven.  christa vind het vreselijk.  Ik eet het het proeft droog plakkerig . Ik denk als we behangplaksel oplaten drogen dat het zo zal smaken. We krijgen er een soort jus bij. Al met al een prima maaltijd. De vrouwen hebben hier duidelijk een andere plek als de mannen. Maureen helpt veel met het eten maar linet (moeder van maureen) zien we bijna niet. We delen wat later op de avond wat kadootjea uit. We hebben een gezellige avond.
Hier zit ik dan ..24uur geleden vertrok ik met het vliegtuig.  En nu zit ik hier bij Keniaanse mensen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Het voelt inmiddels wel dat ik geland ben en met 2voeten op de grond sta.
Samen met de vader en broer van maureen vetrekken we door de donkerte. Hier is het pas pikkedonker. We hebben onze lampen mee wat ook echt nodig is.
We hebben een primitieve wc. Een beetje op z'n frans(hurk wc). We moeten het zelf doorspoelen met een emmer met water. Maar ons water is op. Wij op zoek naar de water tank. We vinden hem in het donker. Het lukt ons uiteindelijk een soort knop te verdraaien en ja hoor we  hebben water. We kunnen weer doorspoelen en ons wassen.
En dan is het 22:30 en val ik vermoeid vol met indrukken in slaap onder mijn klamboe. Mijn komst in kenia is een feit.
En met 2voeten op de grond.

  • 05 November 2016 - 17:47

    Mieke:

    Hoi Andrea
    Je hebt er lang naar uitgekeken en nu ben je er echt.
    Geniet van alles en heel veel succes.
    Ik blijf jullie volgen, groeten van Mieke

  • 05 November 2016 - 19:24

    Sandra Horst :

    Wat een fantastisch verslag. Vindt het fijn om het te lezen.
    Lieve groetjes van Sandra

  • 07 November 2016 - 21:50

    Erika En Jan:

    Lieve Andrea. Geniet lekker van je reis. Heel leuk om je verslagen te lezen. Veel plezier gewenst. Liefs Jan en Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Ik ben Andrea Kingma, getrouwd met mijn maatje Gerrit en heb 4 prachtige kinderen Kevin, Celine, Yorick en Romy. Ik ben moeder, klinisch chemisch analist in de isala Zwolle, dochter, zus, schoonzus, creatief, beelddenker, sportief, vrouwelijk met een tikkeltje stoerheid, en sinds 2011 kunstenaar.

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 23903

Voorgaande reizen:

02 November 2016 - 20 November 2016

Mijn reis naar kenia

Landen bezocht: